preskoči na sadržaj

Osnovna škola Prečko Zagreb

 

 

  Folklorna skupina OŠ Prečko


 

 

Voditelj aktivnosti:

Ivana Muić, prof. povijesti i hrvatskog jezika i književnosti

Termin održavanja:

Četvrtak 18:30 - 19:30

Razredi:

5. - 8. razredi

 

 

ŠTO JE TO FOLKLOR?

Riječ folklor dolazi od engleske riječi folk: puk, narod + lore: nauk, znanje. Folklor je naziv za različite aspekte tradicijske kulture, najčešće uobičajen u značenju zajedničkog imena za tradicijske oblike književnosti, glazbe, plesova, dramskog i likovnog stvaranja.

Izraz folklor prvi je put upotrijebio Wiliam Thoms 1846. godine u engleskom časopisu The Athenaeum, misleći na narodno znanje. U popularnoj upotrebi folklor označava aspekte koji se u primijenjenim oblicima pojavljuju u gradskoj kulturi, tj. izvedbi scenski adaptiranih pjesama i plesova, izrađenih rukotvorina itd.

Znanost koja proučava pojam folklora naziva se folkloristika, a datira iz predromantizma i romantizma. Umjetnost bilo kojeg vremena ne može se zamisliti bez folklornih elemenata, premda je njegov udio ponekad jedva zamjetljiv.

Vrhunska ostvarenja na području glazbene umjetnosti zasnivaju se manje ili više na elementima folklora, što danas posebice dokazuju sve češći etno festivali. Sve specifične osobine nekog naroda i kraja kao što su ljudska psiha, podneblje, prirodni fenomeni, govor, ritam, pjesme i plesovi skupljeni su u folklor koji samo čeka na umjetnikovu imaginaciju da ga on kroz svoju osobnost doživi i pretvori u umjetničko djelo. Narodna melodija koja se čuje negdje u pejzažu nosi sa svojom melodijom i dio atmosfere krajolika s kojim neposredno živi i od kojeg je autentično izrečen.

Dakle, ako se želi emocionalno doživjeti i glazbeno realizirati jedan kraj te zbivanja u njemu, treba duboko proučiti atmosferu i psihologiju dotičnog kraja, njegovih ljudi i prirode s kojom su oni tako neposredno stopljeni.

Folklor ne nameće nikakve dogme i propise, on omogućava potpunu slobodu umjetniku u njegovom stvaranju i interpretiranju. U želji da se poboljša i poveća dio folklornog programa najviše su pridonijele nacionalne i međunarodne smotre. Njihov je osnovni cilj prikazati autentičnu sliku narodne umjetnosti. Folklor kao zbir komponenata vezanih uz život i stvaralaštvo seoskog stanovništva nema više svoje vjekovne uvjete razvoja i opstanka i ostaje relativno malo mogućnosti da ga se sačuva kao i što znanost o folkloru ima zapravo jedinu pravu šansu da ostane živa znanstvena disciplina koja neposredno prikazuje dio identiteta naroda.

 

 

FOLKLORNA SKUPINA OŠ PREČKO

Dječje tradicijsko stvaralaštvo ima sve bitne elemente predajne kulture. Prenošenje s koljena na koljeno očuvalo je mnoge stare običaje. Naš je narod oduvijek nastojao djeci, kao nastavljačima samosvojnosti i kulture zavičajnog kraja, prenijeti „život i običaje“ svojega vlastitoga, ali i prethodnih naraštaja. Ima slučajeva da su se u dječjem svijetu očuvali već davno zaboravljeni običaji (...) i igre zanemarene od odraslih(...).

Ne smijemo zaboraviti i građu naučenu u školi, koju su djeca u svoje slobodno vrijeme prilagodila govornim, melodijskim i ritmičkim značajkama vlastitoga kraja. No, bez obzira na izvore, sva ta građa pripada dječjem stvaralaštvu jer su je djeca prihvatila, preoblikovala i očuvala.

Prostorni uvjeti, sredina i način života uvijek su utjecali na specifičnost određenog kraja, a u tom ni dječje igre nisu bile iznimka. (...)

Goran Knežević, „Naše kolo veliko“, Zagreb, 1993.

 

 

SPOZNAJNI ZADATCI:

  • usvajanje strukture narodnog plesa: koraka, plesnog pokreta,plesne figure, prostorne figure, prostorne formacije, prostornog rasporeda, plesnih crta,  plesni prihvata i rukohvata, usvajanje znanja o četirima hrvatskim plesnim zonama, specifičnostima plesnih obrazaca tih zona, specifičnostima narodnog odijevanja, češljanja, i specifičnostima narodnog pjevanja

ANTROPOLOŠKI ZADATCI:

  •        motoričke sposobnosti: razvoj koordinacije,izdržljivosti, brzine, fleksibilnosti, dinamike i estetike pokreta, preciznosti izvođenja pokreta
  •        funkcionalne: razvoj intenziteta plesnog i pjevačkog opterećenja

ODGOJNI ZADATCI:

  • upoznati učenike s bogatstvom hrvatske tradicijske kulture, osnažiti u njima težnju za očuvanjem narodne baštine i širenjem naučenoga na nove generacije

 

 

Svoj rad Folklorna skupina OŠ Prečko prezentira na svom godišnjem koncertu povodom Dana grada Zagreba, pod nazivom „LETI KOLO HITRO BAŠ“.

„LETI KOLO HITRO BAŠ“ zajednički je projekt Folklorne skupine OŠ Prečko i skupine Hrvatska tradicijska kultura.

 

         1.  koncert „Leti kolo hitro baš“, 25. svibnja 2011.  

            Gosti: Zagrebački folklorni ansambl dr. Ivana Ivančana i voditelj radio Sljemena Frano Ridjan

Fotogalerija:

        

 

      2.  koncert „Leti kolo hitro baš“, 30. svibnja 2012.

            Gosti: Vokalno-plesni ansambl Ethnotine

Fotogalerija:

Pogledajte video:

 

 

         3.  koncert „Leti kolo hitro baš“, 29. svibnja 2013.

         Gosti: KUD "Bistra" iz Bistre, mali tamburaški sastav KUD-a "Preslica" iz Blata i HKPD "Bosiljak" iz Čučerja

Fotogalerija:

 

 

4.  koncert „Leti kolo hitro baš“, 28. svibnja 2014.

Fotogalerija:


INSTAGRAM OŠ PREČKO

         

CMS za škole logo
Osnovna škola Prečko Zagreb / Dekanići 6, HR-10000 Zagreb / www.os-precko-zg.skole.hr / ured@os-precko-zg.skole.hr
preskoči na navigaciju